Τι είναι το SEO και πως λειτουργεί. Ένας σύντομος οδηγός

Το SEO, ή Search Engine Optimization είναι η διαδικασία βελτίωσης ενός site στο internet ώστε να ανεβαίνει υψηλότερα στις μηχανές αναζήτησης όπως το Google.
Βοηθά το περιεχόμενό ενός site να βρίσκεται πιο εύκολα από άτομα που αναζητούν θέματα ή προϊόντα σχετικά με το συγκεκριμένο site ή σελίδα.
Περιεχόμενα:
-
Tι είναι το SEO και γιατί έχει σημασία
-
Πως λειτουργεί το SEO
- Βέλτιστες πρακτικές και το μέλλον του SEO
Τι είναι το SEO και γιατί έχει σημασία
Όταν κάποιος πληκτρολογεί μια ερώτηση ή μια λέξη-κλειδί (keyword) στο Google, η μηχανή αναζήτησης σαρώνει εκατομμύρια ή δισεκατομμύρια σελίδες και τις κατατάσσει με βάση τη σχετικότητα και την αξιοπιστία τους.
Εάν ένα site είναι καλά βελτιστοποιημένο, έχει περισσότερες πιθανότητες να εμφανιστεί στην πρώτη σελίδα των αποτελεσμάτων.
Παρακάτω μερικά από τα βασικά οφέλη ενός site με καλό SEO:
-
Μεγαλύτερη ορατότητα: Όσο υψηλότερα εμφανίζεται το περιεχόμενό στα αποτελέσματα αναζήτησης, τόσο περισσότεροι χρήστες θα το δουν και θα κάνουν κλικ σε αυτό.
-
Οργανική επισκεψιμότητα: Σε αντίθεση με τις πληρωμένες διαφημίσεις (Google Search Ads), το SEO φέρνει δωρεάν επισκεψιμότητα.
-
Χτίζει αξιοπιστία: Οι χρήστες εμπιστεύονται τις μηχανές αναζήτησης. Εάν ένα site κατατάσσεται υψηλά, συχνά θεωρείται πιο αξιόπιστο.
Επίσης, είναι σημαντικό να κατανοήσεις τη διαφορά μεταξύ οργανικών αποτελεσμάτων και πληρωμένων αποτελεσμάτων.
Τα πληρωμένα αποτελέσματα είναι διαφημίσεις τις οποίες οι επιχειρήσεις ή οι διαφημιστές πληρώνουν για να εμφανίζονται στην κορυφή (βλ. παρακάτω).
Τα οργανικά αποτελέσματα κερδίζονται μέσω του SEO. Είναι μια μακροπρόθεσμη διαδικασία, αλλά αποδίδει με την πάροδο του χρόνου με σταθερή, ποιοτική επισκεψιμότητα.
Εν ολίγοις, το SEO δεν έχει να κάνει με το να ξεγελάς τις μηχανές αναζήτησης. Έχει να κάνει με το να τις βοηθάς να κατανοήσουν το περιεχόμενό ενός site και να δείξεις ότι είναι χρήσιμο για τους χρήστες που αναζητούν, τηρώντας στο βέλτιστο τις προδιαγραφές ηλεκτρονικής ασφάλειας και απόδοσης.
Πώς λειτουργεί το SEO
Το SEO λειτουργεί σε τρεις βασικούς τομείς:
-
Οn-page (ότι σχετίζεται με το περιεχόμενο της σελίδας).
-
Οff-page (ο τρόπος που σχετίζεται ένα site με άλλα).
-
Technical (τεχνικά χαρακτηριστικά και προδιαγραφές σχετικά με την απόδοση κ.α.).
On-Page SEO
To on-page SEO αφορά το περιεχόμενο που βρίσκεται εντός της ιστοσελίδας και των σελίδων που την απαρτίζουν.
Παρακάτω μερικές από τις βασικές βέλτιστες πρακτικές που αφορούν το on-page SEO μίας ιστοσελίδας:
-
Χρήση λέξεων-κλειδιών (keywords) με φυσικό τρόπο σε τίτλους, επικεφαλίδες και περιεχόμενο.
-
Σαφείς ετικέτες τίτλου (title tags) και περιγραφές (meta descriptions).
-
Δόμηση του περιεχομένου με επικεφαλίδες (H1, H2 κ.α.).
-
Προσθήκη εναλλακτικού κειμένου (alt text) στις εικόνες.
-
Σύνδεση σχετικών σελίδων του site εντός του περιεχομένου της ιστοσελίδας (inbound links).
Off-Page SEO
Αφορά τον τρόπο με τον οποίο άλλοι ιστότοποι σχετίζονται με το site ενδιαφέροντος.
Παρακάτω μερικές από τις βασικές βέλτιστες πρακτικές που αφορούν το off-page SEO ενός site:
-
Χρήση backlinks από αξιόπιστους ιστότοπους.
-
Αναφορές σε blogs, φόρουμ κ.α.
-
Αναφορές σε social media (π.χ. Facebook, Reddit κ.α.)
Τechnical SEO
Τo technical SEO βελτιώνει την απόδοση και την προσβασιμότητα ενός site.
Παρακάτω μερικές από τις βέλτιστες πρακτικές βελτιστοποίησης:
-
Site φιλικό προς κινητά (mobile friendly) και γρήγορο (ιδανικά να φορτώνει σε 1-2 δευτερόλεπτα).
-
Χρήση πρωτοκόλλου HTTPS.
-
Αφαίρεση broken links (links που δεν λειτουργούν πλέον).
Γενικότερα το technical SEO είναι ίσως από τα πιο δύσκολα κομμάτι του SEO που συνήθως προϋποθέτουν μία μεγαλύτερη ψηφιακή οικειότητα και εξειδίκευση.
Παρόλα αυτά υπάρχουν αμέτρητα online εργαλεία (κυρίως paid) και εταιρείες στην Ελλάδα (agencies) που μπορούν να σε βοηθήσουν.
Όλα τα παραπάνω, βοηθούν τις μηχανές αναζήτησης να κατανοήσουν το περιεχόμενό ενός site και να το τοποθετήσουν στην αντίστοιχη θέση των αποτελεσμάτων αναζήτησης σύμφωνα με τους όρους αναζήτησης με τους οποίους αναζητά ο εκάστοτε χρήστης.
Βέλτιστες πρακτικές και το μέλλον του SEO
Το να ξεκινήσεις με το SEO μπορεί να φαίνεται δύσκολο μη γνωρίζοντας από που πρέπει να πρωτοξεκινήσεις.
Εστίασε στα βασικά, να είσαι συνεπής και να ενημερώνεσαι καθώς το τοπίο εξελίσσεται — ειδικά με τις πρόσφατες αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι κάνουν αναζητήσεις (ChatGPT, Google AI overview κ.α.).
Παρακάτω μερικές βασικές πρακτικές από όπου θα μπορούσες να ξεκινήσεις:
-
Κάνε έρευνα λέξεων-κλειδιών: Χρησιμοποίησε εργαλεία όπως το Google Keyword Planner για να βρεις τι και πως αναζητούν οι χρήστες (εφόσον φυσικά σχετίζεται με το αντικείμενο του site).
-
Γράψε χρήσιμο και σχετικό περιεχόμενο: Βεβαιώσου ότι το περιεχόμενό σου απαντά σε πραγματικές ερωτήσεις με σαφήνεια και ευθύτητα.
-
Χρησιμοποίησε διευθύνσεις URL με σύντομη και καθαρή δομή: Φρόντισε να είναι σύντομες, ευανάγνωστες και να περιέχουν τα βασικά σου keywords.
-
Παρακολούθησε την απόδοση: Χρησιμοποίησε εργαλεία όπως το Google Search Console για να παρακολουθείς την κατάταξη των σελίδων σου και να διορθώνεις τυχόν προβλήματα.
-
Χρησιμοποίησε τις βασικές λέξεις κλειδιά (SOS): Χρησιμοποίησε τις βασικές λέξεις κλειδιά που σε ενδιαφέρουν (ακόμα καλύτερα δες αν έχουν αναζητήσεις από το Google Keyword Planner) στους τίτλους, εντός του περιεχομένου, στο URL και σε άλλα βασικά σημεία των σελίδων.
Δώσε μεγάλη προσοχή ώστε οι λέξεις-κλειδιά να εντάσσονται όσο πιο φυσικά γίνεται στο περιεχόμενό σου και να μην το παρακάνεις με τη χρήση τους διότι η Google ή η σχετική μηχανή αναζήτησης μπορεί να σε τιμωρήσει.
Aν κάτι σου φαίνεται αρκετά περίπλοκο, μη διστάσεις να απευθυνθείς σε ένα digital marketing ή SEO agency.
Το SEO αλλάζει. Η Google έχει αρχίσει να εμφανίζει στην κορυφή των αποτελεσμάτων αναζήτησης περιλήψεις που δημιουργούνται με τεχνητή νοημοσύνη, συνοψίζοντας απαντήσεις από διάφορες πηγές.
Ταυτόχρονα, πλατφόρμες και εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης όπως το ChatGPT, έχουν ραγδαία αυξανόμενη χρήση, λαμβάνοντας μεγάλο μέρος των αναζητήσεων από τις παραδοσιακές μηχανές αναζήτησης.
Αυτό καθιστά ακόμη πιο σημαντικό το περιεχόμενό στο να είναι σαφές, αξιόπιστο και καλά δομημένο (επιπρόσθετα με όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά) ώστε να λάβει την βέλτιστη δυνατή θέση στα αποτελέσματα αναζήτησης ή AI overview.
Η αναζήτηση εξελίσσεται, αλλά ο πυρήνας του SEO παραμένει ο ίδιος. Ένα περιεχόμενό και κατανοητό και σχετικό τόσο για τους χρήστες όσο και για τις μηχανές αναζήτησης.